wz
DivadloBiografieRozhlasAktualityTiskFilm, seriálDabingOdkazyCeny, nominaceOstatníFotogalerieCyrano z BergeracuCyrano z Bergeracu

                                                                                         Správce webu: mirmel

RelaxVidea

 2.12.2008

 

Proslulá Rostandova tragikomedie Cyrano z Bergeracu opět na jevišti Divadla pod Palmovkou! Příběh o lásce, cti, statečnosti a síle i poklescích umění bude nastudován Petrem Kracikem jako remake úspěšné inscenace z roku 2002. Rostandova hra s převelikým nosem, širákem odhozeným v dál a vždy čistým štítem bude uvedena v částečně novém obsazení v únoru 2009. V titulní roli se představí Martin Stránský.

 

 5. 1. 2009

 

Co řekl šéf divadla v Libni o Martinu Stránském?

„Boris Rösner, zanechal na tom jevišti ten svůj pověstný širák a já jsem nevěděl, jestli ho mám zdvihnout, nebo ho tam nechat ležet, ale pak se objevil v souboru hostující Martin Stránský, který bravurně zvládl Kukačky, nebo Jagga v Othellovi a já jsem pochopil, že to je ten herec, který může ten pomyslný širák po Borisovi zvednout a Boris by s tím určitě souhlasil.“

                                                                Petr Kracík v pořadu Před půlnocí na ČT24 – 2. 1. 2009, celé znění

 

Edmond Rostandt

Cyrano z Bergeracu        

Kristián de Neuvillette       

Hrabě de Guiche      

Ragueneau    

Le Bret         

Carbon de Castel-Jaloux    

Ligniere, kadet        

De Valvert     

Montfleury, kadet    

Bellerose, kadet      

Cuigy, kadet  

Brissaille, kadet         

Dotěrný muž, kadet   

Vrátný, Kapucín        

Kuchtík           

Roxana           

Sestra Marta, herečka         

Líza      

Dueňa   

Matka Markéta od sv. Kříže, Herečka 

Prodavačka, Sestra Klára       

Návštěva generálky představení Cyrano z Bergeracu v pátek 13. 2. 2009 mě inspirovala k sestavení rubriky

 

Desatero spokojeného diváka

 


 1) Správný výběr divadla. Divadlo pod Palmovkou je správný výběr!

 2) Správný výběr představení. Cyrano se Stráňou je správný výběr!

 3) Nejste Pražáci a jedete na Palmovku metrem od Zličína? Použijte levý! východ z metra.

 4) Název Divadla pod Palmovkou má svůj smysl, logicky se tedy vydejte směrem dolů. K tomu, abyste divadlo našli, nic víc vědět nepotřebujete.

 5) Nechcete-li být středem pozornosti, vyspěte se doma!

 6) Rozhodnete-li se přesto představení prospat, nezaklánějte hlavu přes opěradlo - chrápete a rušíte!

 7) Pokud i přesto hodláte polovinu představení hlasitě prospat, připravte se na to, že vás okolí bude budit a to  i opakovaně!

 8) Pánové si doma tajně zjistí, nač že to vlastně jdou a nebudou svou drahou polovičku pár vteřin před začátkem představení točit dotazem: "A co že to dneska hrajou?" Věřte mi, ušetříte si několikaminutové kázání o své      nemožnosti a posléze zjistíte, že představení dávno běží, ale vy jste se své odpovědi stejně nedočkali.

 9) Generálkou dosud nepolíbené publikum (pozn. autora: já) se nebude divit zoufalému úprku babiček s holemi    v podpaží k šatně sotva spadne opona.

10) Generálkou dosud nepolíbené publikum (pozn. autora: já) už totiž ví, že děkovačka na generálce zkrátka nebude.

                                                     

                                                               Tak šup pro vstupenky a hezkou zábavu ;)

16. 2. 2009                                                                                                                                    mirmel

Jaké je to mít takový nos? Je to rypák, chobot, je to ctnost? (…) A z praktického hlediska? Nešilháte…?

Ne, nešilhám. My jsme ze začátku zkoušeli takovou plastelínu, kterou jsme na ten frňák naplácali. Ta se zdála být v pořádku do té doby, dokud se mi nos neodporoučel k zemi přesně ve chvíli, kdy říkám: jak známo velký nos velkého ducha značí. Takže nakonec nos lepíme tak jako v ostatních divadlech. Je to trošku nepraktické v tom, že se člověk nemůže vůbec vysmrkat. Takže doufám, že nebudu nastydlý.

Jaké hry vám vyhovují více, klasické nebo avantgarda, moderní.?

Já vám to řeknu jinak. Já jsem se k avantgardě moc nedostal, protože v Plzni, tím že jsme repertoární divadlo, jedeme více na klasiku. Každý rok se samozřejmě objeví něco novějšího. U mě to ale dopadlo tak, že za poslední tři roky jsem hrál jen feťáky, alkoholiky, ztroskotance, teroristy, a k obyčejné komedii jsem se nedostal. Takže už jsem říkal našim šéfům, dejte mi něco normálního… (smích).

Tak to teď máte dobrou náplast…

To mám nádhernou náplast. Předtím jsem měl také hezkou náplast, kdy jsem hrál ve Zkrocení zlé ženy. V Plzni to mám ale samozřejmě velmi rád…

 

Deník Metro - 13. 2. 2009 - celé znění rozhovoru...

V Plzni obsadil v roce 2006 principál Jan Burian do role břitkého, ale romanticky rozervaného bratránka Roxany, herce dunivě dalekonosného hlasu Pavla Pavlovského. Kvůli jeho menší pohyblivosti museli ale škrtnout všechny šermířské souboje. No a rodilý Cyrano Martin Stránský hraje Gaskoňce v obnovené premiéře v Divadle pod Palmovkou.

Inscenace je to jako lusk. Už proto, že představě Cyrana šermujícího kordem i slovem, a pokud možno bystře, odpovídá i představitelka Roxany Tereza Kostková. Oduševnělá kráska, která hledá bystrost ducha, ale zahleděla se do prázdné krásy, tedy do Kristiána v identickém pojetí Jana Teplého.

Cyrano z Bergeracu,  Jiří P. Kříž, Právo - 21. 2. 2009

Textové pole: „Martin je talent a je taky jedním z herců, kteří přistoupili na tvrdý výcvik; před Hamletem jsme trénovali dva měsíce. Ať je to jakkoliv, uvědomil si, že to má v sobě už navždycky, kdykoliv bude realizovat soubory s jinými choreografy, je na to dobře připravený.“
Karel Basák (učitel šermu, zakladatel skupiny scénického šermu Dominik)
v rozhovoru Evy Ichové, Plzeňská div. revue 2005
Textové pole: a Martin Stránský o K. Basákovi, Plzeňský deník - 1. 7. 2003 ;)
„Basák? To je přece ten známej šumlíř, teda šermíř, ten starej vrah. Ne, vážně. Karel je úžasnej, je profík každým coulem. Dokáže souboje nejen postavit, ale i poradit herecky. Jsem rád, že jsme se potkali.“

Pavel Pavlovský

Foto DJKT, Pavel Křivánek

Vytrženoscénáře !ze

Zvláštní poděkování Pavlu Klejnovi, on už bude vědět za co :)

 

 

!

Zdroj fotografií:

Divadlo pod Palmovkou, není-li uvedeno jinak

 

Cyrano z Bergeracu

Divadlo žije 14.3.2009 - ČT

čas v reportáži: 12:27

O víkendu zažilo Divadlo pod Palmovkou obnovenou premiéru hry Cyrano z Bergeracu. Naposledy se zde v roli Cyrana  Boris Rösner. Pomyslný širák po něm nyní zvedl Martin Stránský. A s grácií.

 

PRAHA Když Edmond Rostand uváděl poprvé svou novou hru Cyrano z Bergeracu v pařížském divadle Porte-Saint-Martin, byl si ještě den před premiérou jistý, že hra dopadne fiaskem. Z představení o lásce, cti a přátelství se však stala jedna z nejpopulárnějších her na světě. Režisér Kracik si na rozdíl od Rostanda novým Cyranem jistý byl hned od začátku a sázka na Martina Stránského byla  správná. Charismatický Stránský je v roli Cyrana především hrdý a poetický, mezi jeho nejsilnější momenty patří bezesporu závěrečná scéna. Zranění a zestárnutí o 14 let a moment přiznání řadu let utajované lásky působí přirozeně, věrohodně a dojemně.

Cyrano z Bergeracu, Vladimír Nekola, Metro - 16. 2. 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

Překlad    

   Jindřich Pokorný

Režie a úprava    

   Petr Kracik 

Scéna    

   Karel Glogr

Kostýmy    

   L. Morávková,Z. Miklošová

Hudba    

   Petr Niňaj

Dramaturgická spolupráce    

   Ladislav Stýblo