wz

Král Lear

 

autor: William Shakespeare

 

premiéra: 18. prosince 2004 ve Velkém divadle v Plzni

 

role: Edmund, Glostrův nemanželský syn

 

 

 

Urvi to!

 

autor: Dave Williamson

 

premiéra: 23.října 2004 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Gerry

 

 

Satirická komedie známého australského dramatika roztáčí vír vášní - ctižádosti, chamtivosti, bezohlednosti - který vzniká kolem dražby uměleckých děl. Podaří se atraktivní mladé ženě vyšroubovat cenu obrazu od slavného malíře na dva miliony? Co všechno musí v psychologickém souboji se svými klienty překousnout? Jakým choutkám musí vyhovět, aby dosáhla vysněného cíle stát se známou obchodnicí s uměním? Vydrží její manželství tuto hazardní hru? Odhalení citové bídy bohatých snobů vrcholí v šokujících fraškovitých scénách, ve kterých je jim všechno dovoleno, ale žádné štěstí jim to nepřináší. David Williamson zkušeně namíchává přesný poměr mezi groteskní nadsázkou a psychologickou hloubkou, mistrovsky stupňuje napětí a přes řadu skandálních odhalení dospěje k šťastnému konci.

 

 

Roku 1606, v blízkosti tragédií vypjatého individualismu Macbetha, Hamleta, Coriolana, napsal Shakespeare Krále Leara. V strhujícím příběhu barbarského despoty Leara, který se zřítí z mocenských výšin do bezprávného postavení vyhnance, přináší Shakespeare nejfilosofičtější obraz světa. Je to podobenství o moci, která zaslepuje, a bezmoci, která přináší prozření, o rozumu, který bývá šílenstvím, a šílenství, které se stává moudrostí. Zobrazuje trnitou cestu k pravdivému poznání, které bývá zataraseno nánosem konvenčních představ a předsudků, neschopností rozeznat upřímný projev od předstírání a nelíbivou pravdu od efektní lži. Tematicky mnohorozměrná tragédie zachycuje v krajní poloze lidskou zrůdnost i velikost, zoufalé bloudění i nalézání východiska v obětavé lásce a pokoře.

 

 

Blázni, milenci a básníci

 

autor: William Shakespeare

 

premiéra: 10. září 2004

nádvoří Nejvyššího purkrabství Pražského hradu

(předpremiéry proběhly 7. a 8. září 2004 v Klubu Lávka)

 

role: účinkující

 

Komponovaný pořad přednášky pana Martina Hilského a úryvků z Shakespearovských her a jeho sonetů, režírovaný Borisem Rösnerem.

 

 

 

                                                      Blázen vždy vidí ďáblů víc, než peklo

obsáhne. Milenec je taky blázen:
v cikánce vidí krásu Heleninu.
Básníkův zrak zas extaticky těká
ze země na nebe a z nebe na zem,
a jeho představivost plodí v mysli
neznámé tvary, básníkovo pero
dokáže vytvarovat vzdušná nic
a dá jim tělo příbytek i jméno.


                                  W. Shakespeare 

 

 

 

Jak je důležité míti FILIPA

 

autor: Oscar Wilde

 

premiéra: 19. června 2005 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Algernon Moncrieff

 

 

Poručík z Inishmoru

 

autor: Martin McDonagh

 

premiéra: 12. února 2005 v Komorním divadle v Plzni

 

role: Padraic

 

 

Černá komedie současného irského dramatika, jehož drsnou hru Osiřelý západ měli plzeňští diváci možnost vidět na loňském Mezinárodním festivalu Divadlo. Tentokrát Mc Donagh podrobil svému sžíravému humoru nejvážnější a nejtragičtější prokletí naší doby - terorismus. Předvádí ho s originální odvahou jako lehkomyslnou dětskou hru, ve které si různá citově nezralá, zmatená a nevybouřená individua brutálními akcemi léčí vlastní méněcennost. Kvůli ztracenému černému kocourovi, miláčkovi velitele jedné frakce bojujících irských vlastenců, se roztočí kolotoč násilí, který vyvrcholí strašlivou a směšnou apokalypsou. Autor vykresluje výstřední počínání svých poněkud zabedněných hrdinů s viditelným potěšením a vzácným smyslem pro morbidní humor. Komedie získala na udílení cen Alfréda Radoka čestný titul "Hra roku".

 

 

V únoru 1895 přivítalo londýnské publikum bouřlivými ovacemi premiéru Wildeovy komedie Jak je důležité míti Filipa. Autorova poslední hra byla nejúspěšnější nejen v době svého vzniku, ale i v létech pozdějších. Salónní společenská komedie je o nedorozuměních, která způsobí výmysly dvou přátel, hodlajících zasnoubením ukončit svůj poněkud nevázaný život. Nepřekonatelné překážky jsou řešeny pomocí náhod, které dovedeny ad absurdum, se stávají zdrojem humoru. Osobitost komedie spočívá především v duchaplném jiskřivém dialogu, který je plný aforismů, bonmotů, ironie a paradoxů. Charismatický lev salonů Oscar Wilde opatřil vtipným jazykem všechny své postavy, včetně sluhů.

 

 

Martin StránskýMartin StránskýTextové pole:                                                                                                                                          Správce webu: mirmel
DivadloBiografieRozhlasAktualityTiskFilm, seriálDabingOdkazyCeny, nominaceOstatníFotogalerieRelaxVidea

zdroj: DJKT, divadelní program (foto)

zdroj: DJKT, divadelní program a Plzeňská divadelní revue (foto)

zdroj: DJKT, divadelní program (foto)

zdroj: DJKT, divadelní program a Plzeňská divadelní revue (foto)

(c) AGENTURA SCHOK, text:  Letní shakespearovské slavnosti